lørdag 16. januar 2016

Å gå fra landet til byen

I en liten stund nå har vi planlagt å få til noen lange og gode turer i de helgene hvor vi bare har de største ungene hjemme. I dag var den første helgen vi skulle gjøre dette. Litt tidligere i uka satt vi og kikket litt på kartet på geocaching.com og funderte litt på hvor turen skulle gå. Det er mange cacher i Bymarka som vi ikke har vært på, så det er mye å ta av. Men uten bil for tiden så må AtB frakte oss dit vi skal, så da måtte også den siden brukes litt i planleggingen. Vi fikk en liten ide om å ta en rekke med cacher som er ment for en sykkeltur, og en rask sjekk av busstider ute på Byneset ble det klart at vi nok burde ta bussen ut og gå hjemover. Det å risikere å bli stående på en bussholdeplass langs en vei ute på Byneset i flere timer var ikke særlig fristende. Dermed ble det lagt inn 24 cacher i en tur på cachetur.no, og vi fikk beskjed om at det tok 4,5 timer å ta den turen. Hmmm, det kommer vel litt an på formen til de som går og det da....

Klokka kvart på ti var vi ferdigpakka med kaffe, varmt vann til forskjellige drikker, matpakker og Kvikk Lunsj. Den siste er jo obligatorisk på turene må vite. Godt med varme klær hadde vi på oss og bussen vi måtte rekke gikk 09.55. Vi tok første mulige buss ned til byen, og ventet der på buss 75 utover mot Spongdal. Mens vi venter på bussen sier jeg på spøk "Husk at nå kommer vi til å passere en del cacher, både noen du har logget og noen du ikke har logget...." Da får jeg svaret "Vi får håpe det er en cacher som kjører bussen da, så vi får stoppet for å logge underveis!" Etter en liten stund kommer bussen vi skal kjøre med, og sjåfør er........ en geocacher! Vi ler godt av dette, og forteller det til sjåføren, med det resultatet at han kremter i det øyeblikket vi passerer den første cachen på bussturen :D

Jeg var litt i tvil om hvilken bussholdeplass vi skulle gå av på, så jeg spurte sjåføren litt om hvor langt det var mellom bussholdeplassene sånn i meter omtrent. Svaret var at vi er på landet nå, så her stopper vi der du skal av. Dermed ble første stopp rett ved den første cachen som de andre skulle logge. Litt vanskelig for meg siden det var min egen cache som var dagens første stopp. Deretter begynte vi å gå. Oppover. For det skulle gå mest oppover fra starten av. Det er alltid kjekt å ha gjort unna den verste delen av oppoverbakkene mens man er frisk i beina. Så virker også resten av turen mye enklere :)

Dagens hovedcacher skulle være serien BMRPS av ok67. ByMarkaRundtPåSykkel her ikke en rein powertrail, da det er lengre mellom cachene. Og vi skulle da gå fra nummer 13 og over til nummer 1, altså i motsatt rekkefølge av det CO tenkte. På vei opp mot den som skulle bli min første for dagen, BMRPS13 - Fast grunn - OK67 #47 - GC3T0R0 var det greit å snu seg for å se litt utover landskapet. Det var helt klart en fin dag på vei.

I nysnø var det også en rekke dyrespor å se. Det første vi møtte var et spor fra en liten hare som hadde hoppet over veien der vi skulle gå. Litt senere skulle vi se andre spor av litt større dyr også, i alle fall fram til at de sporene ble slettet av dagens lille rush-tidstrafikk.......


Vel oppe ved cachen BMRPS12 - Skardplassen - OK67 #46 - GC3T0QQ vandret jeg etter GPS'en på vei inn for å finne cachen. Og leter litt rundt. GPS'en vil hele tiden ha meg mot en bestemt trerot, men jeg er ganske sikker på at cachebeholderen ikke var en slik flaske som bildet viser. Heldigvis er GPS'en til min kjære litt mer på plass, og hun kan proklamere funn mens jeg svirrer rundt litt unna.....



Så var det videre oppover til vi kom til nummer 11 i serien. Vi visste ut fra topografiske kart at det var denne strekningen som var den tyngste å gå også. Og i tillegg kommer det ikke bare en, men to traktorer og kjører forbi oss på veien oppover. Det er nesten fristende å prøve å haike med de, men man er jo på tur for å bruke kroppen litt da. Nummer 11 blir forøvrig funnet ved at GPS'en til daffodil viste riktig sted, og jeg leste hintet. Og da var det klart at det var 1 sted denne kunne være. Og siden jeg hadde votter på fikk jeg prøve å få løs steinen. Det gikk etter litt makt, og der var cachen gitt. Vel nede på traktorveien igjen traff vi på noen på tur som lurte litt på det med at vi hadde satt igjen sekkene langs veien og var oppe i skogen. Men de hadde hørt om geocaching før, så de aksepterte forklaringa vår.

På cacheturer ser man ofte enten noen rare ting eller noen artige ting. Oppe ved en av de eldste cachene på denne turen gikk vi litt rundt før vi fant selve cachen. Men før dette trodde jeg at jeg så en svane der et kort øyeblikk. Men neida, det var bare et gammelt tre som narret meg litt :)

Nå hadde vi passert den aller verste stigninga, så turen innover mot Skjelbreia skulle nå være overkommelig. Etter å ha kommet opp til den 7. cachen på turen (alles 6. funn for å gjøre det mer komplisert) ble det klart at mitt cacheblikk ikke var helt på plass. Selv om jeg fikk tips fra de to andre hvor den var, så klarte jeg allikevel å gå feil. Noe is under mosen var jo ikke cachen, jo..... Og etter ytterligere et funn til skulle jeg nok en gang bli lurt. Jeg så på T-ratinga som på denne var 3,5 stjerner, og fant ut i mitt stille sinn at den da helt sikkert var litt oppe i den bergveggen. Så jeg klatret opp og begynte å lete. Sjekket litt på hint også, og fant ut at det måtte stemme bra. Så jeg gikk hardere til verks. Før jeg stille hørte under meg: "Bare fortsett å let du, så signerer jeg loggen i mens jeg.." Jada, snakk om å glemme at vi jo har gått et godt stykke for å kunne logge denne ja. Da var det helt greit med en Kvikk Lunsj for å komme litt i balanse igjen ja :)

Med litt sjokolade i magen ble det greit å komme seg videre. Noen flere funn ble det framover mot Skjelbreia. Blant annet en liten søt fuglekasse som var plassert ved en fin historisk plass også. Artig med slike cacher. Den henviste også til en av de andre cachene som stod på lista, men før det var det tid for å plukke min første mystery for dagen. I forkant av denne turen hadde jeg løst 4 slike blå spørsmålstegn som er en del av en liten geo-art liggende i Skjelbreia, og disse skulle da i dag kunne logges. Artig å få bekreftet at løsningen var funnet på alle oppgavene siden loggene kunne signeres akkurat der jeg trodde de skulle være :)

Ved Skjelbreia tok vi også dagens lunsjpause med både kaffe og kakao. Før vi satte oss ned gikk daffodil på tur for å plukke den nærmeste cachen. Men hun hadde ikke sett helt på kartet..... Så plutselig kunne hun melde at det ikke helt er badetemperatur i Bymarka enda. Det var nemlig ikke steiner som hun kunne gå på, men is som ikke var veldig tykk. Så når jeg kom gående langs stien på vei mot cachen, og fulgte kartet så så jeg en ruin og en våt geocacher der nede. Jeg tror hun hadde lyst til å vise meg den midtre fingeren der jeg stod tørrskodd, men hun besinnet seg litt i det det var en liten familie som stod ved siden av meg på stien der :) Men etterpå var det veldig godt med litt mat og kaffe.

Når vi så var blitt mette og noen begynte å fryse på beina, så gikk vi litt langs stien og plukket 2 av de BMRPS-cachene. Og langs stien finner man jo alltid noen fine ting å se på. I dag ble det et flott tre :)









Så var det på tide å ta av stien for å gå inn mot en bunkers. Slike installasjoner blir man gjerne stående å lure litt på hva som har foregått i området tidligere. Og det blir gjerne noen kuldegysninger langs ryggen. Jeg liker ikke slike krigsinstallasjoner av prinsipp, selv om de fascinerer meg litt også. Rart det der....


Så ble det de 3 siste mystery-cachene som jeg ikke skal avsløre stort på, men underveis fant jeg et tre som det frista litt å klatre i. Men kulden gjorde noe med at jeg ikke ville allikevel. Kall meg gjerne en pingle.









På slutten av turen tok vi BMRPS01 - Bommen - OK67 #35 - GC3T0NX, og fant en liten totempel som smilte godt over at vi var ferdige med dagens tur. Det vil si, vi gikk til Lian for å ta trikken ned til byen da, men cachinga var over for i dag. En fin dag ble det med 20 funn på hver av oss. Slitne ble vi, men det var jo som forventet også :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar