mandag 8. september 2014

Søndagsturen

Etter en lørdag som ikke ble helt som den skulle, så sa kroppen min ifra at i dag skulle jeg ut på tur. Jeg kikket litt på sammenligningskartet på Project-gc.com og fant ut at Estenstad-området var et område jeg manglet bokser i som andre av Team humor hadde funn på. I tillegg hadde jeg egentlig før fått inn en del av infoen til Estenstad Multi - TTM#6 - GC2HG00, men den notatboka var borte, så da kunne jeg jo se om jeg ikke fikk samlet litt igjen da.

Etter å ha ryddet litt i bilen og fått hengt ut klesvasken var det klart for turen. Nå var det først et par tilnærmet drive-ins som skulle til pers først. Slike som ellers aldri blir tatt. Så da ble kursen satt først til Presthusvegen - GC2ENAT. Her hadde det stått en god del logger om at loggboken satt fast, så jeg hadde med meg verktøy til å få den løs. Man kan jo ikke la slike ting hindre et smilefjes :) Deretter ble bilen manøvrert i retning av Tesli - GC3K54W. Jeg parkerte så nærme som jeg kunne, og gikk bort. Jeg slutter aldri å forundre meg over hvorfor det er en undergang når det ikke er hverken sti eller annet som indikerer at det er bruk for den. Men som cache-beskrivelsen sier, den er vel i bruk av skiløpere på vinteren. Jeg så i alle fall ingen på min tur nå, som brukte den :)

Så var tiden kommet til å sette i gang med dagens planlagte oppgave. Dermed var det kjøring bort til angitt parkeringsplass, og deretter å ta beina fatt, med sekken på ryggen og gps'en i hånda. Det er noen høydemeter opp når man begynner å gå, og det kjennes fort i mine lårmuskler i alle fall. Og litt kjedelig å gå slik, siden jeg tidligere har samlet inn noen av de cachene som ligger langs denne løypa. Men gjør man enkle tabber får man betale for de :) Omsider kom jeg inn i området på vei mot Tømmerholtdammen. På veien opp mot dammen går jeg ved siden av en liten bekk, og det er noe spesielt med vann i bevegelse slik som dette. Jeg ble stående å se på den mølla som gikk rundt først, og deretter litt lengre opp stå å nyte det lille fossefallet.

Fasinerende mølle :)

Fasinerende fossefall :)

Etter en liten stund fikk jeg kommet meg opp og funnet cachen - GC158T1 - også. Der fant jeg ut at en liten reisende skulle få lov til å bli igjen. Den hadde tross alt vært med meg en liten stund nå, og det er på tide at andre får lov til å ta den med seg :)

Bukken Bruse nesten til seters....

Etter å ha lagt fra meg denne reisende gikk turen til Styggdalen. Der var det en litt vrien sak. Cachen som heter Styggdalen - GC425K3 - måtte jeg prøve meg på. Men her var jeg nok ikke godt nok forberedt. Det ble leting i 30 minutter, og jeg forsøkte å gjøre det så skånsomt som mulig da. Men dessverre ble det dagens eneste DNF på denne. Men når jeg kjenner meg selv, så kommer jeg nok tilbake til denne en gang gitt.

Da ble kursen satt mot Estenstaddammen. Der er det jo også en cache som man må passere på vei mellom to av delstegene i den tidligere nevnte multien. Så da ble det jo et lite stopp der også da. Etter endt logging kom jeg ut på stien igjen til stor forbauselse til en liten familie som kom gående på tur der. De hvisket noe om å tisse i skogen når jeg passerte de. Jaja, det kan de nå få lov til å tenke for min del :) Selv begynte jeg å se på utsikten over selve dammen jeg.

Estenstaddammen

Litt over denne dammen ligger det en jordkjeller. Slike ting kan også være fasinerende å se på :)

Jordkjeller

Derfra bar det videre oppover, mot Estenstadhytta. På veien der måtte jeg jo innom
GP#20 Estenstadhytta - GC130QB. En veldig grei boks som også fikk være oppholdsstedet til en reisende. Dermed var dagens beholdning av reisende borte fra mine hender. Dessverre var det en full loggbok som var der, så det var litt vanskelig å finne plass til å sette nicket ned. Men jeg klarte det til slutt :)

Så gikk turen opp til selve Estenstadhytta, for å gjøre ferdig multien. Jeg fikk alle tallene, og når jeg plottet de inn på gps'en skjønte jeg at den ikke ble plukket i dag. Greit å ha til en annen tur tenker jeg nå. Men det fantes da andre bokser i nærheten der, og den nærmeste var jo kun noen få meter unna. Sa selv om det var mange som satt rundt å spiste maten sin der oppe, så kunne jeg uskjenert plukke fram Stokkmarka #9 - Estenstadhytta - TTM#39 - GC3H17C. Man går jo ikke ned fra et område med ulogga cacher omtrent under føttene :)

Tilbakeveien ble satt forbi cachen Stokkmarka #10 - Akebakken - TTM#21 - GC2W4G6 - en cache jeg har hatt DNF på tidligere. Den skulle jaggu få lov til å bli funnet i dag. Jeg gikk på med dødsforakt, og trodde jeg visste hvor den var ut fra forrige besøk, men jeg hadde jo ikke lest loggene, og oppdaga ikke at den var flyttet før etter at jeg var kommet omtrent dit jeg trodde den skulle være. Så da ble det enda mere opp og ned før jeg kom fram til boksen da. Trening blir det i alle fall ut av slike ting, det er sikkert og visst. Og så var det ned til bilen igjen. Men cachedagen var ikke over med dette nei.

På vei fra parkeringsplassen kjører man jo nesten forbi Dragvoll, og der er det noen bokser som må taes på helt rett tidspunkt i forhold til studenter og andre som oppholder seg der temmelig ofte. En sein søndagskveld tidlig i semesteret er det større sannsynlighet for at det ikke er så veldig mange der i alle fall. Derfor ble det til at bilen ble parkert på den parkeringsplassen som var mest mulig midt imellom de to cachene jeg hadde på planen. Så gikk turen først til På talerstolen - GC2MFNQ. Dette er virkelig en veldig merkelig skulptur. Den kan på avstand virke som et lite tempel, og så når du kommer opp er det en flott talerstol der. Etter funn av cachen måtte jeg naturligvis prøve denne talerstolen, men det var sørgelig få folk der til å høre på meg, gitt.

Lite tilhørere ja....

Da var det bare å håpe på like få tilskuere ved neste cache da, nemlig Idrettssenteret - GC2Q61B. Og joda, det passet bra det. Jeg kom bort mot cachen og skjønte jo fort hvor den burde være. Og dermed var det ikke flere grønne flekker omkring meg på kartet nå.

På veien videre hjem var det verdt å ta et lite besøk rundt Leira kapell også. Jeg hadde fått med meg at CO hadde tenkt å få på plass en av cachene igjen, og tenkte at nå måtte han ha hatt lang nok tid til det. Dermed ble det parkering og leting etter Leira kapell - GC2Q61B først. Deretter ble det å gå litt mens månen steg opp over fjellet.

Månen akkurat over fjellet

Deretter tok det litt tid for å finne WW2 De glemte historier #02 - GC56H1F. Jeg hadde jo ikke tenkt tanken en gang på at cachen skulle bli flyttet. Så etter litt banning og sverting måtte jeg fram med telefonen og sjekke nyeste status. Da gikk plutselig alt så mye bedre gitt. Rart hvor mye lettere det er å finne cacher der de faktisk er gjemt.........

Så var det ned til dagens siste funn, Greenline - GC590Y3, en Park 'N Grab omgitt av skog. Jeg valgte å ikke helt tro på den delen av beskrivelsen, og fikk vel temmelig rett. Selve cachen fant jeg greit, men å finne både vei inn til cachen og en parkeringsplass rett ved den ser jeg på som temmelig umulig om man ikke kjører veldig spesiell bil gitt......

Den jevneste veien inn mot cachen, ikke helt for en Corolla i alle fall.....

Men da var det blitt passe sent, og det var greit å dra hjem igjen også. Godt sliten og med nok funn til å ikke irritere meg for mye over den ekle DNF'en :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar